Ziarna strączkowe - Rośliny strączkowe na ziarno

Wyświetlanie wszystkich wyników: 5

Rośliny strączkowe zdobywają w kuchni coraz większą popularność, zwłaszcza wśród tych, którzy na pierwszym miejscu stawiają zdrowy styl życia. Jednak nie są one nowością, a w polskich domach są znane i stosowane od pokoleń.

Nasiona i ziarna roślin strączkowych to bogactwo tego co najlepsze. Charakteryzują się wysoką zawartością substancji odżywczych, a dokładniej białka, witamin, węglowodanów, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. To właśnie dlatego wiele osób, rezygnujących ze spożywania mięsa, sięga po rośliny strączkowe.

Włączenie ich do codziennej diety niesie za sobą nieskończoną ilość korzyści, nie tylko zdrowotnych, bo te cuda natury niejednokrotnie zaskakują również wyśmienitym smakiem.

Jednak rośliny strączkowe, rzadko są spożywane w tej wersji, najczęściej można je spotkać w formie nasion i ziaren, które zostały wcześniej poddane obróbce termicznej.

Jeśli ktoś poszukuje pełnowartościowych potraw białkowych, z pewnością powinien sięgnąć po nasiona i ziarna strączkowe.

Co musisz wiedzieć o roślinach strączkowych?

Rośliny strączkowe, to takie, których nasiona rosną w strąkach. Należą do nich między innymi: bób, gorczyca biała, groch, a także wyka. Najpopularniejszym składnikiem diety są u kobiet w ciąży, sportowców, a także u osób w okresie dojrzewania.

Nasiona i ziarna roślin strączkowych zawierają witaminy z grupy B2, fosfor, mangan, magnez, cynk, miedź oraz żelazo, a do tego pozwalają obniżyć poziom cholesterolu, stabilizując poziom glukozy we krwi. Są szczególnie zalecane osobom chorującym na nadciśnienie.

To nic innego, jak odmiana wszystkim, bardzo dobrze znanego bobu. Stanowi jedną z najpopularniejszych roślin strączkowych, zwłaszcza w kuchni orientalnej. Ze względu na wysoka zawartość białka, mieszczącą się w granicach od 26% do 32%, bobik jest świetną alternatywą dla mięsa.

Wszyscy zwolennicy diety wolnej od produktów pochodzenia zwierzęcego znają go i kochają. Można, w szybki sposób przyrządzić z niego dania na wiele sposobów.

Gorczyca biała

Chyba każdy słyszał o musztardzie, to właśnie gorczyca jest jej głównym składnikiem. W nasionach gorczycy znajdują się substancje, takie jak: tłuszcze, białka, olejki lotne, czy sole mineralne.

To dzięki nim posiada wiele wartości odżywczych, do których należą: ochrona błony śluzowej żołądka, łagodzenie zaparć, wspomaganie procesów trawiennych, a także oczyszczanie jamy ustnej. Właśnie dlatego, najlepiej podawać ją do ciężkostrawnych potraw.

Groch

Groch należy do rodziny bobowatych. Jego właściwości są doceniane i uwielbiane od setek lat, a to dlatego, że jest doskonałym źródłem potasu, białka, żelaza i witamin z grupy B.

Jego działanie wpływa pozytywnie na układ nerwowy, zapobiega depresji, łagodzi stres. Pomaga w leczeniu raka jelit i trzustki.

Wyka

Wyka ma bardzo szerokie zastosowanie lecznicze. Pomaga między innymi w leczeniu trądziku, oczyszczaniu ran, a do tego stanowi środek uspokajający.

Stosowanie wyki wymaga rozsądnego dawkowania, ponieważ jej nadmiar może powodować nudności i wymioty. Najlepiej stosować ją doustnie, jako napar.

Regularne spożywanie nasion i ziaren strączkowych pozytywnie wpływa na zdrowie i obniża ryzyko pojawienia się wielu chorób.

Bób

Bób znakomite źródło białka roślinnego o świetnym składzie. Białko to może z powodzeniem zastąpić białko zwierzęce. Jest też polecany kobietom w ciąży oraz planującym potomstwo ponieważ stanowi doskonałe źródło naturalnego kwasu foliowego.

Poza walorami smakowymi bób posiada też liczne własności prozdrowotne, m.in, wspomaga zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej czy wspomaga odchudzania (duża zawartość błonnika oraz witamin z grupy B).

Ciecierzyca pospolita

Ciecierzyca, nazywana również cieciorką lub grochem włoskim to kolejna roślina strączkowa będąca znakomitym źródłem białka roślinnego.

Od wielu stuleci wykorzystuje się ją w kuchni krajów Bliskiego Wschodu oraz basenu Morza Śródziemnego, ale staje się także coraz bardziej popularna w Polsce.

Powszechnie uważa się, że ciecierzyca posiada szereg własności prozdrowotnych, m.in. obniża poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi, a także wspomaga odchudzanie.

Soczewica jadalna

Soczewica to roślina strączkowa z grupy bobowców. Uprawiana jest w Polsce od wielu stuleci, chociaż w okresie powojennym została nieco wyparta przez inne rośliny.

Soczewica jest bogata w białko, cechujące się dobrym zestawem aminokwasów oraz witaminy z grupy B, a także inne makro i mikroelementy.

Dostępna jest w kilku odmianach, które różnią się nie tylko kolorem, ale również smakiem. Najpopularniejsze odmiany soczewicy to soczewica zielona i czerwona.

Łubin

Łubin na pierwszy rzut oka kojarzy się z kwiatami. Jest to jednak roślina z rodziny bobowców.

Jest ona nie tylko bardzo atrakcyjna wizualnie, ale również niezwykle łatwa w uprawie. Zdolność do szybkiego wzrostu sprawia, że łubin jest chętnie stosowany jako pasza dla zwierząt domowych, zazwyczaj w połączeniu z pszenżytem.

Często stosuje się go również jako źródło próchnicy, której celem jest przywrócenie glebie wysokiej zawartości materii organicznej i dobrych własności.

Bobik

Bobik to bardzo cenna roślina pastewna o dużym potencjalne plonotwórczym. Podobnie jak inne rośliny strączkowe znakomicie nadaje się od odbudowy prawidłowej struktury gleby.

Poza przeznaczeniem na paszę bobik może być również spożywany przez ludzi. Roślina to posiada ciekawy smak oraz szereg własności prozdrowotnych. Jego uprawa jest stosunkowo prosta.

Dlaczego warto uprawiać rośliny strączkowe?

Jest kilka powodów, dla których warto zdecydować się na uprawę roślin strączkowych. Po pierwsze mają one bardzo korzystny wpływ na stan gleby.

Cechują się bowiem zdolnością do asymilacji azotu atmosferycznego, co sprzyja poprawie żyzności gleby i zmniejsza jej zapotrzebowanie na sztuczne nawozy azotowe.

Absorpcja azotu atmosferycznego to jedno, ale rośliny strączkowe posiadają również zdolność uwalniania w glebie trudno dostępnych związków fosforu i azotu. Dzięki głębokiemu systemowi korzeniowemu przyczyniają się również do zwiększenia ilości substancji organicznych w glebie.

Kolejnym ważnym aspektem jest to, że rośliny strączkowe posiadają wysoką zawartość białka. Dzięki temu mogą one służyć jako karma dla zwierząt gospodarczych.

Coraz częstszą praktyką w polskich gospodarstwach jest rezygnacja z importowanej soi na rzecz uprawianych na miejscu roślin strączkowych.

Do uprawy roślin wysokobiałkowych przysługują dopłaty bezpośrednie, co z całą pewnością również jest argumentem za wyborem tego typu uprawy.

Jeśli rośliny strączkowe stosowane są w płodozmianie to poza poprawą jakości i stanu gleby zapobiegają również rozprzestrzenianiu się chorób, szczególnie chorób podstawy źródła oraz przerywają monokulturę.

czytaj dalej